Reklamacja do biura podróży. Co nam daje tabela frankfurcka?

Przydzielono nam pokój o niższym standardzie i wyżywienie było monotonne? Sypialnia miała być z widokiem na morze, a możecie z niej co najwyższej podziwiać sąsiednie budynki? Czy może plaża znajduje się zbyt daleko od hotelu, lub – co gorsza – nie jest to hotel wskazany w umowie? Reklamacja do biura podróży i tabela frankfurcka skutecznie pomogą w dochodzeniu swoich roszczeń!

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych reguluje między innymi kwestię zgłaszania organizatorowi imprezy turystycznej (przeważnie jest to biuro podróży) reklamacji w związku z wadliwym wykonaniem łączącej strony umowy.

Kiedy powinna być złożona reklamacja do biura podróży?

Jeśli klient stwierdza w trakcie wyjazdu, że biuro podróży nieprawidłowo wykonuje umowę, powinien o tym niezwłocznie zawiadomić wykonawcę usługi oraz organizatora. Warto dodać, że umowa z biurem podróży powinna jednoznacznie określać obowiązki klienta w tym zakresie.

Konsument może także złożyć odpowiednie pismo, jakim jest właśnie reklamacja do biura podróży, w którym wskaże uchybienia w sposobie wykonywania umowy, a także określi swoje żądania. Reklamację należy przekazać w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia wyjazdu.
Biuro podróży jest zobowiązane do udzielania odpowiedzi na reklamację. Jeśli jej nie uznaje, musi szczegółowo określić przyczyny odmowy.

W sytuacji braku ustosunkowania się przez biuro podróży do pisma w terminie 30 dni od dnia jej złożenia (lub jeśli reklamacja została złożona w czasie trwania wyjazdu – 30 dni od dnia jego zakończenia) uznaje się, że reklamacja do biura podróży została uznana jako uzasadniona, czyli w pełni zaakceptowano nasze żądania.

W czym pomoże tzw. tabela frankfurcka?

Konsument, w sytuacji nieprawidłowego wykonania przez biuro podróży umowy może żądać m. in. obniżenia ceny imprezy turystycznej.

Podstawową praktyką w tym zakresie jest ustalenie kwoty, o jaką obniża się wartość wyjazdu w stosunku do określonych wad, w czym pomaga tzw. tabela frankfurcka. Tabela ta stanowi zwyczajowy sposób rozstrzygania sporów między klientem a biurem podróży, wskazując upusty od ceny imprezy turystycznej w sytuacji, gdy któraś ze wskazanych wad zaistnieje.

Przykładowo, jeśli w pokoju, w którym zostaliśmy zakwaterowani, jest robactwo, można uzyskać zwrot nawet połowy ceny za imprezę turystyczną; w przypadku awarii windy jest to 10% wartości wyjazdu; brak klimatyzacji – do 20% wartości wyjazdu; różnica w położeniu hotelu od plaży – do 15%; brak widoku na morze – do 10%; hałas w nocy – do 40%; przykre zapachy – do 15%; monotonne posiłki – 5%; zabrudzone sztućce czy naczynia – do 15%; brak basenu – do 20%; brak możliwości kąpieli w morzu – do 20%.

Znaczenie tabeli frankfurckiej

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rekomenduje tabelę frankfurcką, jako pomoc w szacowaniu wysokości kwoty, o którą można obniżyć cenę wyjazdu.

Tabela frankfurcka może zostać pobrana pod tym linkiem: Kliknij, by pobrać.

Niezależnie od powyższych wytycznych, roszczeń w zakresie nieprawidłowego wykonania umowy dot. imprezy turystycznej, można także dochodzić na drodze sądowej.

Reklamacja do biura podróży. Co nam daje tabela frankfurcka?
5 (99.17%) 72 votes

Kategoria: Prawo cywilne
Podziel się:
KomentarzeBrak komentarzy do “Reklamacja do biura podróży. Co nam daje tabela frankfurcka?”
Skomentuj pierwszy.

Dodaj komentarz